loading...

درباره نویسنده

یونس سروری

کارشناس ارشد مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان - مدیر بخش شبیه سازی و اجزا محدود - رزومه

احتمالا مایل به بررسی این مطالب نیز هستید

57 نظر

  1. 1

    peyman

    سلام خدمت جناب آقای سروری ,
    تشکر بسیار فراوان به خاطر آموزش تحلیل ترمز در دیسک. این آموزش بسیار برای من مفید و آموزنده می‌باشد تشکر می‌کنم
    سوالی که اکنون در این باره دارم این است: علت این که ما در این تحلیل از کوپل گرمایی و و دیسپلیسمنت استفاده نکردیم چیست ? بنده در برخی تحلیل ها در یوتیوب دیدم که تحلیل های دیسک ترمز با از طریق کوبل گرمایی دیسپلیسمنت نیز انجام می گرفت .
    در ضمن دربخش اعمال بار قرار بر این است که مرکز دیسک دارای قید شود . اگر دیسک ما در مرکز دارای سوراخ باشد ناچار به انتخاب کدام نقاط هستیم ?
    ممنونم

    پاسخ
    1. 1.1

      یونس سروری

      سلام
      برای درک بهتر موضوع به Documentation مراجعه کنید؛ مثالی از آنالیز کوپل هم در سایت وجود داره که میتونید مطالعه کنید (تحلیل فرآیند اکستروژن در آباکوس)

      نقاط موجود روی شعاع داخلی میتونن انتخاب بشن

      پاسخ
  2. 2

    سعید

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید تاثیر اتش سوزی روی سازه فولادی در اباکوس قابل مدل سازی هست؟
    مثلا اتش سوزی در یک دهانه سازه و تاثیر ان روی قسمت های دیگر
    ممنونم

    پاسخ
    1. 2.1

      یونس سروری

      سلام
      تأثیر این موضوع در قالب یک تحلیل حرارتی قابل بررسی خواهد بود

      موفق باشید . . .

      پاسخ
  3. 3

    محسن

    با سلام و احترام
    ببخشید استاد عزیز بنده در این مثال با خطای زیر مواجه می شوم. راهنمایی شما باعث امتنان خاطر خواهد شد. با تشکر
    Degree of freedom 11 and at least one of degrees of freedom 1 thru 6 must be active in the model

    پاسخ
    1. 3.1

      یونس سروری

      سلام
      تغییری در المانهای پیش فرض داده اید؟

      پاسخ
  4. 4

    SJ

    با سلام
    تشکر از شما برای آموزش خوبی که قرار دادید.
    لطفا اگه مقاله ای در مورد همین موضوع دارید،لینک دانلودش رو قرار بدید.
    ممنون

    پاسخ
    1. 4.1

      یونس سروری

      سلام
      ممنون از شما
      میتونید در سایتهای مربوطه سرچ کنید؛ ممکنه کار مشابه انجام شده باشه

      پاسخ
  5. 5

    امیر

    سلام میشه لطف کنید فایل inp مدل هندسی مساله رو قرار بدید چون ورژن اباکوس من فایلی رو که گذاشتین باز نمیکنه

    پاسخ
    1. 5.1

      یونس سروری

      سلام
      در اولین فرصت فایل inp تحلیل روی سایت قرار خواهد گرفت

      موفق باشید . . .

      پاسخ
    2. 5.2

      یونس سروری

      فایل inp تحلیل انتقال حرارت در ترمز دیسکی توسط آباکوس برای دانلود قرار داده شد

      موفق باشید . . .

      پاسخ
      1. 5.2.1

        MHD

        خیلی متشکر از جناب سروری

        پاسخ
        1. 5.2.1.1

          یونس سروری

          موفق باشید

  6. 6

    علی

    سلام آقای مهندس. بنده بعد از اینکه تحلیل حرارتی رو انجام دادم٬ و تمام کانتورها را مشاهده گردم فایل را بدون هیچ ایرادی یا خطایی ذخیره کردم٬ متاسفانه فیل های odb در پوشه ای که سیو کردم نبود٬ فایل های odb رو برای ادامه کارم لازم دارم٬ اون فایل ها کجا ممکنه رفته باشه ؟ یا چرا نمایش داده نمیشه؟
    تشکر

    پاسخ
    1. 6.1

      یونس سروری

      سلام
      فایلهای odb به شکل پیش فرض در پوشه work directory شما ذخیره میشه
      اگر تنظیمات پیش فرض نصب را عوض نکرده باشید این پوشه C:\Temp خواهد بود

      پاسخ
  7. 7

    peyman

    سلام خدمت جناب آقای سروری و دیگر همکاران ضمن عرض تشکر به خاطر راهنمایی های شما و وب سایت فوق العاده تان میخواستم سوالی را مطرح کنم و آن اینکه:
    بنده در تحلیلی که در رابطه با ترمز انجام می‌دهم قرار است که تحلیل را در مدت زمان 1,6 ثانیه و در در حال ترمز انجام بدهم و این تحلیل بسیار طولانی می شود آیا ممکن است که برای کوتاه کردن زمان تحلیل مدت زمان کمتری را مد نظر قرار دهم و پاسخ صحیحی بگیرم?

    و سوال دوم اینکه در بخش ماژول لود شما فرموده اید که عدد ۱۰ را وارد کنیم علت چیست? در محاسبات اینجانب میزان انرژی کلی ناشی از ترمز برابر است با ۹۶۰ کیلوژول . چه فشاری را باید در این کادر وارد کنم? آیا باید این فشار را بر سطحی که با لنت تماس برقرار میکند تقسیم کنم و یا اینکه بر سطح لنت ?

    با تشکر

    پاسخ
    1. 7.1

      یونس سروری

      سلام
      زمان در حلگر Explicit معنای واقعی خودش را داره؛ یعنی هر مقداری که تحلیلتون طول میکشه همان واحد زمانی هم باید لحاظ کنید
      تعریف فشار هم همان تعریف متداول است: نیرو بر سطح!
      شما مثلا تعیین میکنید که چند نیوتن نیرو قرار باید به سطح لنت اعمال بشه؛ با داشتن مقدار نیرو و مساحت لنت ورودی شما در قالب فشار تعیین خواهد شد

      موفق باشید . . .

      پاسخ
  8. 8

    امیر خدمتی

    سلام مهندس
    بنده در خصوص انرژی حرارتی ایجاد شده(heat generation) در مواد مطالعه انجام دادم، به مشکلی بنام سابروتین HETVAL برخورد کردم، آیا مثالی در این خصوص ملاحظه نموده اید؟ در صورت ملاحظه ممنون میشم راهنمایی بیشتر بفرمایید.

    پاسخ
    1. 8.1

      یونس سروری

      سلام
      میتونید در Documentation ساختار کلی و پارامترهای مربوط به سابروتین را ملاحظه کنید

      پاسخ
  9. 9

    peyman

    سلام و با تشکر از توضیحات شما
    سوال بنده این است که آیا در بخش سرعت چرخشی باید تعداد دور در دقیقه را وارد کرد یا در ثانیه? چون در توضیحات این مثال rpm نوشته شده است

    تشکر

    پاسخ
    1. 9.1

      یونس سروری

      سلام و ممنون از حسن توجهتون
      100 رادیان بر ثانیه (به واحد عکس هم توجه کنید rad/s نوشته شده)
      واحد در متن هم که اشتباها درج شده بود اصلاح شد، ممنون از تذکرتون

      موفق باشید . . .

      پاسخ
  10. 10

    امیرحسین

    سلام من یک پروژه ای دارم به نام لیزر فرمینگ که شار حرارتی بر یک ورق تابیده میشود و ورق دچار خممیشود یعنی خم میشود.من هرکاری میکنم فقط در خروجی دماها را نشان میدهد.چطور میتونم خم شدن ورق رو هم ببینم؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. 10.1

      یونس سروری

      سلام
      میتونید فیلد جابجایی را انتخاب کنید و مقادیر مربوط به جابجایی روی نمونه را قرائت کنید
      اگر مقادیر کوچک هستند میتونید با استفاده از یک ضریب، مقدار خروجی را به شکل اغراق شده مشاهده کنید ( از مسیر Options ➨ common در منوی اصلی ماژول Visualization اقدام کنید، در پنجره باز شده در زبانه Basic و قسمت Deformation scale factor عدد دلخواهتون را وارد کنید)

      پاسخ
  11. 11

    peyman

    با عرض سلام خدمت دست اندرکاران سایت ساعت و جناب آقای سروری خدمت شما عرض کنم که بنده در حال تحلیل فرایند ترمز در ماشین آلات صنعتی توسط لنت و دیسک هستم .این تحلیل را باید در دو مرحله محاسباتی و شبیه سازی انجام میدادم .در مرحله محاسباتی دمای حداکثر دیسک بعد از مدت زمان مشخص ترمز , برابر با ۱۶۰ درجه سانتیگراد می باشد اما وقتی که در آباکوس تمامی مشخصات را طراحی ها را و اعمال بار شرایط مرزی نوع حل و دیگر پارامترها را به دقت تعیین می کنم دیسک به مرحله اعوجاج و تغییر فرم شدید رسیده و دمای بسیار بالاتر از حد قابل انتظار و تجربه شده را از خود نشان می دهد. قابل ذکر است که در ابتدا آن جایی که بنده سرعت اولیه دیسک را ز روی اشتباه به صورت تعداد دور در ثانیه وارد کردم ,محاسبات همانند انتظار از آب درآمد اما پس از آنکه ورودی را اصلاح کردم و سرعت را بر حسب سرعت زاویه ای در ثانیه ن نوشتم ,تمامی تحلیل به گونه ای دیگر در آمد .حال سوال من از شما بزرگواران این است که به نظر شما این مشکل ناشی از چه چیزهایی میتواند باشد و یا اینکه چه راه کاری می‌توان اندیشید?
    لازم است ذکر کنم که بنده لنت را به صورت نیمه صحیح وارد کردم و برای مثال ضریب الاستیک آن را شبیه لنت های دیگر در دیگر مدل ها وارد کردم .با توجه به اینکه تحلیل بر روی دیسک متمرکز است آیا می‌تواند این هم بخشی از مشکل باشد?

    پاسخ
    1. 11.1

      یونس سروری

      سلام
      میتونید واحدهای مربوط به متریال و بار را بررسی کنید که ناهماهنگی وجود نداشته باشه
      ضریب اصطکاک هم پارامتر مؤثری است اما رنج تغییر آن شاید تفاوت محسوسی برای شما ایجاد نکنه، باز هم میتونید امتحان کنید

      پاسخ
  12. 12

    peyman

    با عرض سلام و تشکر ,
    پیرو سوال دیروز , بنده توصیه های شمارا مد نظر قرار دادم وخطا را در آن بخش مشاهده نکردم اما متوجه موضوع دیگری شدم و آن اینکه بنده فشار وارده بر لنت را تقریبن به صفر نزدیک کردم اما عجیب اینکه اگرچه دمای دیسک هیچ تغییری نکرد اما در اثر این چرخش با سرعت زیاد ,دیسک تغییر فرم پیدا کرد و به این دلیل تحلیل نیمه کاره با خطا مواجه شد .
    علت این موضوع چه میتواند باشد ?
    تشکر از لطف شما عزیزان

    پاسخ
    1. 12.1

      یونس سروری

      سلام
      چیز عجیبی نیست، در اثر دوران centrifugal force ایجاد میشه و قاعدتاً میتونه روی رفتار قطعه تأثیرگذار باشه
      شرایط مرزی و عدم هماهنگی در واحدها محتمل ترین گزینه ها برای بررسی هستند ولی بدون دیدن مسئله نمیشه نظر دقیق داد

      موفق باشید

      پاسخ
      1. 12.1.1

        peyman

        تشکر

        آیا لازم است که مسئله را طرح کنم?

        من طراحی قطعه را در مقیاس متر انجام داده ام آیا درست است که چگالی در کیلوگرم بر متر مکعب و ضریب الاستیسیته در واحد پاسکال و هدایت گرمایی در واحد وات بر متر کلوین و دمای محیط سانتی گراد و ظرفیت گرمایی در ژول کیلوگرم کلوین می باشد?
        و سرعت زاویه ای برابر با ۲۴۰ رادیان در ثانیه می باشد چون که دیسک در ابتدا ۲۲۹۲ دور در دقیقه می چرخد .

        پاسخ
        1. 12.1.1.1

          یونس سروری

          واحدها مشکلی نداره
          شرایط مرزی را هم بررسی کنید
          اگر همه شرایط شبیه سازی به درستی در نظر گرفته شده باشه نتایج نباید خیلی با واقعیت فرق داشته باشه، واقعاً نمیشه بدون دیدن مسئله نظر دقیقی داد

  13. 13

    یوسف

    با سلام
    من یه مدل دارم که در واقع دو صفحه هستند که با تعدادی ستون به هم متصل شدند.(سه جنس مختلف)
    یک طرف رو ناگهان سرد میکنیم(از دمای اتاق به منفی 150) و در اثر اختلاف در CTE توشون تنش به وجود میاد.
    چندتا سوال داشتم خدمتتون
    1- تو حالت steady state میشه کاری کرد که دما کم کم به 150- برسه؟
    2- اینکه تو قسمت حل گر تیک در نظر گرفتن اثرات خزش رو میزنیم چه تاثیری داره در حل؟
    3- تو حالت transient مقدار بیشینه ی تغییرات دما توی بخش step به چه معناست؟
    خیلی ممنون از لطفتون

    پاسخ
    1. 13.1

      یونس سروری

      سلام
      1- جواب سؤالتون در مفهوم انتقال حرارت حالت پایا و انتقال حرارت گذرا نهفته؛ پیشنهاد میکنم مطالعه بفرمایید
      افزایش یا کاهش تدریجی دما در کدام دسته قرار میگیره؟
      2- واضحه، زمانی که در یک مسئله تنش ثابت داشته باشید و دما افزاینده باشه با گذشت زمان باید اثرات خزش را هم در نظر بگیرید
      3- اگر حالت Automatic را در حلگر انتخاب کنید باید Max. allowable temperature change per increment را نیز در نظر بگیرید؛ آباکوس time step را به نحوی مقید میکنه که در حین حل در هیچ گره ای دما از این مقدار بیشتر افزایش پیدا نکنه (بجز گره هایی که درجه آزادی حرارتی آنها مقید شده باشد)

      پاسخ
  14. 14

    علی

    سلام، واحدهای conductivity و specific heat این مسئله اشتباه نیست به نظرتون؟
    j=N.m=1000 N.mm
    W=J/s=1000 N.mm/s

    پاسخ
    1. 14.1

      یونس سروری

      سلام
      خیر

      پاسخ
  15. 15

    peyman

    با سلام خدمت شما عزیزان سوالی داشتم و آن اینکه در تحلیل ترمز و دیسک بعد از اینکه همه ماژول ها به صورت صحیح تنظیم گردیده است در پایان و در جاب به هنگامی که تحلیل و شبیه سازی قابل رویت است دیسک می چرخد لنت بر روی دیسک ضربه زده و فشار می‌آورد و در واقع همه چیز ظاهرا بدون مشکل پیش می رود اما دمای دیسک ولنت هیچ تغییری نمی کند تا پایان تحلیل .
    البته لازم به ذکر است که بنده کل دیسک را به رفرنس پوینت وصل کرده ام و در واقع کل دیسک بنده ریجید شده است.
    علت چه ها میتواند باشد منتظر راهنمایی شما هستم

    باتشکر

    پاسخ
    1. 16.1

      یونس سروری

      دوست عزیز شما یک تحلیل انجام داده اید که چندین ریزه کاری داره
      من که در جریان روند مدلسازی شما قرار ندارم که بخواهم نظری بدهم که الان علامت سؤال بذارید
      تأیید کردم که سایر دوستان اگر خواستن پاسخ بدهند
      اصولاً عادت ندارم از روی 4 خط نوشته نظر بدهم که چی درسته چی غلط

      پاسخ
  16. 17

    محسن

    سلام آقای مهندس سروری
    سوالم در خصوص قیدی که در مرکز دیسک و بصورت ENCASTRE قرار دادین اینه که با چرخش دیسک در تناقض نیست؟!!
    ممنون

    پاسخ
    1. 17.1

      یونس سروری

      سلام
      مگه نقطه وسط حرکتی داره که حالا تناقض ایجاد بشه؟!
      فرض کنید یک سیم از اون نقطه رد کرده اید و کل مجموعه دیسک با یک سرعت دورانی دلخواه حول اون سیم ثابت (یا به شکل بهتر محور دوران) چرخش داره
      تناقضی نداره

      پاسخ
  17. 18

    رضا

    سلام
    ببخشید تو این مسئله ست DISK-1.SET-VELOCITY چی تعریف شده؟ (در inp نیست و ورژن آباکوس من چون پایینه cae باز نمیکنه)
    و اینکه اگر بخوایم یه قطعه در فضا حول یک محور فرضی به میزان مشخص یا تا سرعت مشخصی بچرخه set و load چی باید باشه؟

    پاسخ
    1. 18.1

      یونس سروری

      سلام
      * کل مجموعه دیسک
      ** همین مثال بالا چرخش حول یک محوره؛ الگو برداری کنید

      پاسخ
      1. 18.1.1

        رضا

        ممنون از پاسختون
        آخه اگر بخوایم سرعت تا یه مقدار مشخصی افزایش پیدا کنه یا با وجود نیروها ثابت بمونه از Predefined field نمیشه استفاده کرد. تو BC هم وقتی ست مورد نظر یک جسم دیفرمبل هست، جسم حرکت نمیکنه.

        پاسخ
        1. 18.1.1.1

          یونس سروری

          نباید هم حرکت کنه !
          وقتی درجه آزادی دوران برای المان وجود نداره پس عملاً شما چرخشی در خروجی مشاهده نمیکنید
          راه حل این کار به این شکله که شما باید یک Reference Point تعریف کنید؛ RP را به یک نقطه از سطح Tie کنید و بعد سرعت دورانی را به RP اعمال کنید

  18. 19

    esmaeel

    سلام اقای سروری
    مساله ای که من دارم روش کار میکنم جوشکاری همزن اصطکاکی هستش. ینی توش انتقال حرارت خیلی مهمه و دما یا چند صد درجه بالا میره و به نمونه تو اون بخش به حالت خمیری در میاد. اما من وقتی نوع مش رو از حالت تنشی به حالت کوپل دما-جابجایی تغییر میدم و submit l میکنم برنامه یهو بسته میشه. ولی اگه فقط حالت تنشی رو بررسی کنم برنامه تا یه بخشی جلو میره . بنظرتون مشکل از کجاس؟ من واسه اینکه تو تحلیلم انتقال حرارت رو دخالت بدم باید چیکار کنم با این وضع.
    البته این نکته رو هم بگم که اگه رو حالت fully integrated باشه این ارور زیر رو میده ولی اگه reduce integration بذارم برنامه ران نمیشه و بسته میشه .
    Adaptive meshing is not supported for fully integrated elements. Domain name: assembly_set-vasat
    Abaqus/Explicit Packager exited with an error – Please see the status file for possible error messages if the file exists..
    راستی اگه مثالی تو آباکوس دایکیومنت یا هر جای دیگه ای هست که به مساله ی من شبیه باشه ممنون میشم که راهنمایی کنین تا برم بررسیش کنم.

    پاسخ
    1. 19.1

      یونس سروری

      سلام
      بدون دیدن مسئله نظری ندارم

      پاسخ
      1. 19.1.1

        esmaeel

        ممنون اقای سروری
        حق با شماست بدون دیدن مساله نظر دادن خیلی سخته.

        پاسخ
  19. 20

    فاطمه

    با سلام
    من یه شکل سه بعدی دارم که از کلا wire هست میخوام براش یک دمای خاص تعریف کنم.
    اما اخطار میده.چکار باید بکنم؟

    پاسخ
    1. 20.1

      یونس سروری

      سلام
      من الان باید متن خطا را حدس بزنم؟!
      حداقل متن خطا را بنویسید
      در ضمن لطف کنید یک سؤال را دوبار نپرسید؛ سپاس

      پاسخ
      1. 20.1.1

        فاطمه

        ببخشید.واقعا معذرت.
        متن خطا اینه:
        the selected region contains ambiguous regions, shells in a two -dimensional model, wires in axisymmetric model or reference points selected in combination with other region types.temperature can not be used with these configuratons.please reselecte the region.

        پاسخ
        1. 20.1.1.1

          یونس سروری

          مشکل از ناحیه ای است که انتخاب میکنید
          ناحیه انتخابی شما نباید از بین مواردی که ذکر شده باشه :shells in a two -dimensional model, wires in axisymmetric model or reference points selected in combination with other region types

  20. 21

    سعید

    سلام.
    مهندس تاثیر اتش سوزی روی سازه فلزی نیاز به کد نویسی داره یا خود نرم افزار اباکوس از طریق تیک انتقال حرارت قابل مدل کردنه؟
    ممنونم

    پاسخ
    1. 21.1

      یونس سروری

      سلام
      شما میتونید برای متریال رفتار حرارتی در نظر بگیرید
      در خصوص اعمال بار هم گزینه های حرارتی در اختیار شما قرار داره
      اگر این گزینه ها جوابگوی نیاز نباشه میشه به کدنویسی فکر کرد

      پاسخ
  21. 22

    سعید

    سلام
    ببخشید مهندس شما اموزش گاه هم تدریس خصوصی دارید؟
    اگه اره بگید کجا لطف؟

    پاسخ
    1. 22.1

      یونس سروری

      سلام
      خیر

      پاسخ
  22. 23

    رضا

    با سلام
    من در قسمت انتخاب slave Surface به مشکل خوردم.نمیتونم سطحی که مماس به دیسک هست رو انتخاب کنم.چطور باید دیسک رو از پد جدا کنم و انتخابش کنم؟؟

    پاسخ
    1. 23.1

      یونس سروری

      سلام
      میتونید به روش زیر، قطعه اضافی را از دید خارج کنید و قطعه مورد نظر را ببینید و انتخاب کنید:
      1- از مسیر tools ➺ display group ➺ create از منوی اصلی اقدام کنید، در پنجره ای که باز میشه و زیر بخش Item گزینه instances را انتخاب کنید
      2- پایین صفحه و زیر بخش Method بر روی Pick from viewport کلیک کنید
      3- سپس در محیط کاری به انتخاب قطعه زائد بپردازید
      4- در انتهای انتخاب قطعه اضافی دکمه وسط ماوس را بزنید تا به پنجره قبلی برگردید
      5- حالا از پایین پنجره روی آیکون Remove کلیک کنید
      با اینکار عملا قطعه‎ای که اضافه است حذف میشه و شما میتونید تغییرات دلخواه را روی قطعات دلخواه باقی مانده اعمال کنید
      در انتها هم با همین روش میتونید قطعه حذف شده را add کنید

      پاسخ
  23. 24

    امین

    سلام
    اگر وسط دیسک سوراخ باشه شرایط مرزی رو چطور میتونیم وارد کنیم؟

    پاسخ
    1. 24.1

      یونس سروری

      سلام
      میتونید جابجایی ها را مقید و دوران حول محور مربوطه را آزاد بگذارید

      پاسخ

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرجع آموزش نرم‌افزارهای مکانیک می باشد و بازنشر مطالب فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع () بلامانع است.