loading...

درباره نویسنده

یونس سروری

کارشناس ارشد مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان - مدیر بخش شبیه سازی و اجزا محدود - رزومه

احتمالا مایل به بررسی این مطالب نیز هستید

33 نظر

  1. 1

    peyman

    سلام خدمت جناب آقای سروری ,
    تشکر بسیار فراوان به خاطر آموزش تحلیل ترمز در دیسک. این آموزش بسیار برای من مفید و آموزنده می‌باشد تشکر می‌کنم
    سوالی که اکنون در این باره دارم این است: علت این که ما در این تحلیل از کوپل گرمایی و و دیسپلیسمنت استفاده نکردیم چیست ? بنده در برخی تحلیل ها در یوتیوب دیدم که تحلیل های دیسک ترمز با از طریق کوبل گرمایی دیسپلیسمنت نیز انجام می گرفت .
    در ضمن دربخش اعمال بار قرار بر این است که مرکز دیسک دارای قید شود . اگر دیسک ما در مرکز دارای سوراخ باشد ناچار به انتخاب کدام نقاط هستیم ?
    ممنونم

    پاسخ
    1. 1.1

      یونس سروری

      سلام
      برای درک بهتر موضوع به Documentation مراجعه کنید؛ مثالی از آنالیز کوپل هم در سایت وجود داره که میتونید مطالعه کنید (تحلیل فرآیند اکستروژن در آباکوس)

      نقاط موجود روی شعاع داخلی میتونن انتخاب بشن

      پاسخ
  2. 2

    سعید

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید تاثیر اتش سوزی روی سازه فولادی در اباکوس قابل مدل سازی هست؟
    مثلا اتش سوزی در یک دهانه سازه و تاثیر ان روی قسمت های دیگر
    ممنونم

    پاسخ
    1. 2.1

      یونس سروری

      سلام
      تأثیر این موضوع در قالب یک تحلیل حرارتی قابل بررسی خواهد بود

      موفق باشید . . .

      پاسخ
  3. 3

    محسن

    با سلام و احترام
    ببخشید استاد عزیز بنده در این مثال با خطای زیر مواجه می شوم. راهنمایی شما باعث امتنان خاطر خواهد شد. با تشکر
    Degree of freedom 11 and at least one of degrees of freedom 1 thru 6 must be active in the model

    پاسخ
    1. 3.1

      یونس سروری

      سلام
      تغییری در المانهای پیش فرض داده اید؟

      پاسخ
  4. 4

    SJ

    با سلام
    تشکر از شما برای آموزش خوبی که قرار دادید.
    لطفا اگه مقاله ای در مورد همین موضوع دارید،لینک دانلودش رو قرار بدید.
    ممنون

    پاسخ
    1. 4.1

      یونس سروری

      سلام
      ممنون از شما
      میتونید در سایتهای مربوطه سرچ کنید؛ ممکنه کار مشابه انجام شده باشه

      پاسخ
  5. 5

    امیر

    سلام میشه لطف کنید فایل inp مدل هندسی مساله رو قرار بدید چون ورژن اباکوس من فایلی رو که گذاشتین باز نمیکنه

    پاسخ
    1. 5.1

      یونس سروری

      سلام
      در اولین فرصت فایل inp تحلیل روی سایت قرار خواهد گرفت

      موفق باشید . . .

      پاسخ
    2. 5.2

      یونس سروری

      فایل inp تحلیل انتقال حرارت در ترمز دیسکی توسط آباکوس برای دانلود قرار داده شد

      موفق باشید . . .

      پاسخ
      1. 5.2.1

        MHD

        خیلی متشکر از جناب سروری

        پاسخ
        1. 5.2.1.1

          یونس سروری

          موفق باشید

  6. 6

    علی

    سلام آقای مهندس. بنده بعد از اینکه تحلیل حرارتی رو انجام دادم٬ و تمام کانتورها را مشاهده گردم فایل را بدون هیچ ایرادی یا خطایی ذخیره کردم٬ متاسفانه فیل های odb در پوشه ای که سیو کردم نبود٬ فایل های odb رو برای ادامه کارم لازم دارم٬ اون فایل ها کجا ممکنه رفته باشه ؟ یا چرا نمایش داده نمیشه؟
    تشکر

    پاسخ
    1. 6.1

      یونس سروری

      سلام
      فایلهای odb به شکل پیش فرض در پوشه work directory شما ذخیره میشه
      اگر تنظیمات پیش فرض نصب را عوض نکرده باشید این پوشه C:\Temp خواهد بود

      پاسخ
  7. 7

    peyman

    سلام خدمت جناب آقای سروری و دیگر همکاران ضمن عرض تشکر به خاطر راهنمایی های شما و وب سایت فوق العاده تان میخواستم سوالی را مطرح کنم و آن اینکه:
    بنده در تحلیلی که در رابطه با ترمز انجام می‌دهم قرار است که تحلیل را در مدت زمان 1,6 ثانیه و در در حال ترمز انجام بدهم و این تحلیل بسیار طولانی می شود آیا ممکن است که برای کوتاه کردن زمان تحلیل مدت زمان کمتری را مد نظر قرار دهم و پاسخ صحیحی بگیرم?

    و سوال دوم اینکه در بخش ماژول لود شما فرموده اید که عدد ۱۰ را وارد کنیم علت چیست? در محاسبات اینجانب میزان انرژی کلی ناشی از ترمز برابر است با ۹۶۰ کیلوژول . چه فشاری را باید در این کادر وارد کنم? آیا باید این فشار را بر سطحی که با لنت تماس برقرار میکند تقسیم کنم و یا اینکه بر سطح لنت ?

    با تشکر

    پاسخ
    1. 7.1

      یونس سروری

      سلام
      زمان در حلگر Explicit معنای واقعی خودش را داره؛ یعنی هر مقداری که تحلیلتون طول میکشه همان واحد زمانی هم باید لحاظ کنید
      تعریف فشار هم همان تعریف متداول است: نیرو بر سطح!
      شما مثلا تعیین میکنید که چند نیوتن نیرو قرار باید به سطح لنت اعمال بشه؛ با داشتن مقدار نیرو و مساحت لنت ورودی شما در قالب فشار تعیین خواهد شد

      موفق باشید . . .

      پاسخ
  8. 8

    امیر خدمتی

    سلام مهندس
    بنده در خصوص انرژی حرارتی ایجاد شده(heat generation) در مواد مطالعه انجام دادم، به مشکلی بنام سابروتین HETVAL برخورد کردم، آیا مثالی در این خصوص ملاحظه نموده اید؟ در صورت ملاحظه ممنون میشم راهنمایی بیشتر بفرمایید.

    پاسخ
    1. 8.1

      یونس سروری

      سلام
      میتونید در Documentation ساختار کلی و پارامترهای مربوط به سابروتین را ملاحظه کنید

      پاسخ
  9. 9

    peyman

    سلام و با تشکر از توضیحات شما
    سوال بنده این است که آیا در بخش سرعت چرخشی باید تعداد دور در دقیقه را وارد کرد یا در ثانیه? چون در توضیحات این مثال rpm نوشته شده است

    تشکر

    پاسخ
    1. 9.1

      یونس سروری

      سلام و ممنون از حسن توجهتون
      100 رادیان بر ثانیه (به واحد عکس هم توجه کنید rad/s نوشته شده)
      واحد در متن هم که اشتباها درج شده بود اصلاح شد، ممنون از تذکرتون

      موفق باشید . . .

      پاسخ
  10. 10

    امیرحسین

    سلام من یک پروژه ای دارم به نام لیزر فرمینگ که شار حرارتی بر یک ورق تابیده میشود و ورق دچار خممیشود یعنی خم میشود.من هرکاری میکنم فقط در خروجی دماها را نشان میدهد.چطور میتونم خم شدن ورق رو هم ببینم؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. 10.1

      یونس سروری

      سلام
      میتونید فیلد جابجایی را انتخاب کنید و مقادیر مربوط به جابجایی روی نمونه را قرائت کنید
      اگر مقادیر کوچک هستند میتونید با استفاده از یک ضریب، مقدار خروجی را به شکل اغراق شده مشاهده کنید ( از مسیر Options ➨ common در منوی اصلی ماژول Visualization اقدام کنید، در پنجره باز شده در زبانه Basic و قسمت Deformation scale factor عدد دلخواهتون را وارد کنید)

      پاسخ
  11. 11

    peyman

    با عرض سلام خدمت دست اندرکاران سایت ساعت و جناب آقای سروری خدمت شما عرض کنم که بنده در حال تحلیل فرایند ترمز در ماشین آلات صنعتی توسط لنت و دیسک هستم .این تحلیل را باید در دو مرحله محاسباتی و شبیه سازی انجام میدادم .در مرحله محاسباتی دمای حداکثر دیسک بعد از مدت زمان مشخص ترمز , برابر با ۱۶۰ درجه سانتیگراد می باشد اما وقتی که در آباکوس تمامی مشخصات را طراحی ها را و اعمال بار شرایط مرزی نوع حل و دیگر پارامترها را به دقت تعیین می کنم دیسک به مرحله اعوجاج و تغییر فرم شدید رسیده و دمای بسیار بالاتر از حد قابل انتظار و تجربه شده را از خود نشان می دهد. قابل ذکر است که در ابتدا آن جایی که بنده سرعت اولیه دیسک را ز روی اشتباه به صورت تعداد دور در ثانیه وارد کردم ,محاسبات همانند انتظار از آب درآمد اما پس از آنکه ورودی را اصلاح کردم و سرعت را بر حسب سرعت زاویه ای در ثانیه ن نوشتم ,تمامی تحلیل به گونه ای دیگر در آمد .حال سوال من از شما بزرگواران این است که به نظر شما این مشکل ناشی از چه چیزهایی میتواند باشد و یا اینکه چه راه کاری می‌توان اندیشید?
    لازم است ذکر کنم که بنده لنت را به صورت نیمه صحیح وارد کردم و برای مثال ضریب الاستیک آن را شبیه لنت های دیگر در دیگر مدل ها وارد کردم .با توجه به اینکه تحلیل بر روی دیسک متمرکز است آیا می‌تواند این هم بخشی از مشکل باشد?

    پاسخ
    1. 11.1

      یونس سروری

      سلام
      میتونید واحدهای مربوط به متریال و بار را بررسی کنید که ناهماهنگی وجود نداشته باشه
      ضریب اصطکاک هم پارامتر مؤثری است اما رنج تغییر آن شاید تفاوت محسوسی برای شما ایجاد نکنه، باز هم میتونید امتحان کنید

      پاسخ
  12. 12

    peyman

    با عرض سلام و تشکر ,
    پیرو سوال دیروز , بنده توصیه های شمارا مد نظر قرار دادم وخطا را در آن بخش مشاهده نکردم اما متوجه موضوع دیگری شدم و آن اینکه بنده فشار وارده بر لنت را تقریبن به صفر نزدیک کردم اما عجیب اینکه اگرچه دمای دیسک هیچ تغییری نکرد اما در اثر این چرخش با سرعت زیاد ,دیسک تغییر فرم پیدا کرد و به این دلیل تحلیل نیمه کاره با خطا مواجه شد .
    علت این موضوع چه میتواند باشد ?
    تشکر از لطف شما عزیزان

    پاسخ
    1. 12.1

      یونس سروری

      سلام
      چیز عجیبی نیست، در اثر دوران centrifugal force ایجاد میشه و قاعدتاً میتونه روی رفتار قطعه تأثیرگذار باشه
      شرایط مرزی و عدم هماهنگی در واحدها محتمل ترین گزینه ها برای بررسی هستند ولی بدون دیدن مسئله نمیشه نظر دقیق داد

      موفق باشید

      پاسخ
      1. 12.1.1

        peyman

        تشکر

        آیا لازم است که مسئله را طرح کنم?

        من طراحی قطعه را در مقیاس متر انجام داده ام آیا درست است که چگالی در کیلوگرم بر متر مکعب و ضریب الاستیسیته در واحد پاسکال و هدایت گرمایی در واحد وات بر متر کلوین و دمای محیط سانتی گراد و ظرفیت گرمایی در ژول کیلوگرم کلوین می باشد?
        و سرعت زاویه ای برابر با ۲۴۰ رادیان در ثانیه می باشد چون که دیسک در ابتدا ۲۲۹۲ دور در دقیقه می چرخد .

        پاسخ
        1. 12.1.1.1

          یونس سروری

          واحدها مشکلی نداره
          شرایط مرزی را هم بررسی کنید
          اگر همه شرایط شبیه سازی به درستی در نظر گرفته شده باشه نتایج نباید خیلی با واقعیت فرق داشته باشه، واقعاً نمیشه بدون دیدن مسئله نظر دقیقی داد

  13. 13

    یوسف

    با سلام
    من یه مدل دارم که در واقع دو صفحه هستند که با تعدادی ستون به هم متصل شدند.(سه جنس مختلف)
    یک طرف رو ناگهان سرد میکنیم(از دمای اتاق به منفی 150) و در اثر اختلاف در CTE توشون تنش به وجود میاد.
    چندتا سوال داشتم خدمتتون
    1- تو حالت steady state میشه کاری کرد که دما کم کم به 150- برسه؟
    2- اینکه تو قسمت حل گر تیک در نظر گرفتن اثرات خزش رو میزنیم چه تاثیری داره در حل؟
    3- تو حالت transient مقدار بیشینه ی تغییرات دما توی بخش step به چه معناست؟
    خیلی ممنون از لطفتون

    پاسخ
    1. 13.1

      یونس سروری

      سلام
      1- جواب سؤالتون در مفهوم انتقال حرارت حالت پایا و انتقال حرارت گذرا نهفته؛ پیشنهاد میکنم مطالعه بفرمایید
      افزایش یا کاهش تدریجی دما در کدام دسته قرار میگیره؟
      2- واضحه، زمانی که در یک مسئله تنش ثابت داشته باشید و دما افزاینده باشه با گذشت زمان باید اثرات خزش را هم در نظر بگیرید
      3- اگر حالت Automatic را در حلگر انتخاب کنید باید Max. allowable temperature change per increment را نیز در نظر بگیرید؛ آباکوس time step را به نحوی مقید میکنه که در حین حل در هیچ گره ای دما از این مقدار بیشتر افزایش پیدا نکنه (بجز گره هایی که درجه آزادی حرارتی آنها مقید شده باشد)

      پاسخ
  14. 14

    علی

    سلام، واحدهای conductivity و specific heat این مسئله اشتباه نیست به نظرتون؟
    j=N.m=1000 N.mm
    W=J/s=1000 N.mm/s

    پاسخ
    1. 14.1

      یونس سروری

      سلام
      خیر

      پاسخ

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرجع آموزش نرم‌افزارهای مکانیک می باشد و بازنشر مطالب فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع () بلامانع است.