درباره نویسنده

یونس سروری

کارشناس ارشد مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان - مدیر بخش شبیه سازی و اجزا محدود - رزومه

احتمالا مایل به بررسی این مطالب نیز هستید

14 نظر

  1. 1

    alireza

    با سلام و تشکر بابت مطلب بسیار مفیدتون.ولی من یه مشکل دارم اونم اینه که من مشغول مدلسازی موج لمب هستم و میخام با استفاده از المان نیمه بینهایت در یک سمت ورق از اثرات بازگشت موج پس از برخورد به دیواره جلوگیری کنم.المان رو هم از طریق فایل inp میسازم اما مشکلی که وجود داره اینه که این المان با اینکه تشکیل میشه اما تاثیری روی نتایج نداره و موج مثل قبل به دیواره میخوره و برمیگرده.
    در ضمن از یک نقطه مشخص در دو حالت مدل شده(یعنی با المان بی نهایت و بدون المان بینهایت) پلات تنش و جابجایی میگیرم ولی پلات هر دو حالت دقیقا شبیه هم هستند.یعنی اینکه با وجود اینکه المان نیمه بینهایت تشکیل میشه ولی تاثیری روی خروجی از خودش بجای نمیگذاره.
    در ضمن مدلسازی من در شرایط دوبعدی انجام میشه.ممنون میشم اگه بتونید راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. 1.1

      یونس سروری

      با سلام
      دوست عزیز متاسفانه بدون داشتن اطلاعات دقیق از ماهیت مسئله، مدل ریاضی و شبیه سازی اجزای محدود ایجاد شده نمیشه در این مورد اظهار نظر کرد
      به نظر من دو مورد زیر را بررسی کنید، ممکنه کمکتون کنه:
      1- آیا نسبتهای ابعادی درست اعمال شده؟ یعنی بعدی که از المان نیمه بینهایت استفاده کردید “بسیار بزرگتر” از سایر ابعاده؟ (فلسفه استفاده از این المان همینه)
      2- اگر مورد بالا به خوبی رعایت شده باشه، موضوع دیگه ای بجز شرایط مرزی و اعمال بار باقی نمیمونه، پیشنهاد میکنم IC، BC و بارگذاری را مجددا بررسی کنید
      مانا و برقرار باشید . . .

      پاسخ
      1. 1.1.1

        alireza

        با تشکر از شما
        در مورد سوال اولتون ابعاد ورق مدل شده( 2*200 )میلیمتر میباشدولی نودهایی که در فایل inp ایجاد میکنم در 2- متری هستن که فکر میکنم نسبت به ابعاد مسئله به اندازه کافی بزرگ هستن.
        در مورد سوال دوم هم خدمتتون عرض کنم که شرایط مرزی در هر دو حالت مدلسازی یکسان هستن یعنی یک موج توسط tabular load در هر دو حالت ایجاد شده ودر هر دو حالت هم شرایط مرزی فیکس کامل لبه هست.
        البته شرایط مرزی برای المانی که توسط فایل inp تشکیل میدم تعیین نمیکنم(تک المان بی نهایت تشکیل شده) و شرایط مرزی روی همون قطعه اصلی تعریف شده.
        امیدوارم تونسته باشم منظورم رو خوب منتقل کرده باشم.

        پاسخ
        1. 1.1.1.1

          یونس سروری

          دوست عزیز پیشنهاد میکنم حتما با کلید واژه Infinite Elements در Documentation یه جستجو انجام بدید تا مفهوم و کاربرد استفاده از این المانها را به خوبی درک کنید
          مقالات زیادی در خصوص مدلسازی Lamb wave وجود داره که با تکنیکهای ساده در بخش BC به مدلسازی مسئله شون پرداختن و هدف اصلیشون هم جلوگیری از بازگشت موج بوده (که مشکل شما هم هست)
          در نتیجه توصیه من به شما اینه که این مراجع را هم مرور کنید
          در پایان باید به این نکته اشاره کنم که بدون داشتن مرجع و دیدن مدلسازی شما، اظهار نظر بنده در این خصوص میتونه غیر فنی و نسنجیده باشه و شما را گمراه کنه
          بعنوان یه راهنمایی خدمتتون عرض کنم که در حلگر Explicit پارامترهایی مثل گام حل و اندازه المانها تأثیر بسزایی روی جوابها دارن، در نتیجه الزاما نتیجه نگرفتن شما به المان مربوط نمیشه
          مانا و برقرار باشید . . .

  2. 2

    alireza

    باسلام و تشکر
    با توجه به اینکه در حال مدلسازی انتشار موج لمب در یک اتصال چسبی هستم (در حالت دو بعدی) بنا براین جهت جلوگیری از بازگشت موج در اثر برخورد با لبه های ورق ودر نتیجه جلوگیری از تداخل غیر ضروری امواج نیاز به استفاده از المان بی نهایت در یک سمت از مدلسازی خود دارم.
    برای این منظور یک مدل ساده رو یکبار با المان بی نهایت و یکبار بدون المان بی نهایت مدل کردم ولی متاسفانه با وجود اینکه المان بینهایت تشکیل میشه اما باز هم شاهد بازگشت موج از لبه ورق هستیم.در ضمن در هر دو حالت مدل شده از یک نقطه مشخص پلات بر حسب جابجایی و همینطور بر حسب تنش میگیرم ولی در هر دو مدل پلات ها دقیقا مشابه همدیگه هستند.یعنی با وجود اینکه در یکی از مدل ها المان بینهایت تشکیل شده اما هیچگونه تاثیری در جوابها نداره.میخواستم ببینم آیا میدونید علت این امر چیه؟
    باسپاس از مطالب مفیدتون
    علیرضا

    پاسخ
    1. 2.1

      یونس سروری

      پاسخ فوق را مجددا با دقت مطالعه کنید . . .

      پاسخ
  3. 3

    سمیرا

    با سلام
    و سپاس از پاسخگویی شما
    پیرو مدلی که مطرح گردید: یک مقطعی از روسازی با 3 لایه که لایه رویی که در تماس با تایر وسایل نقلیه است بصورت ویسکوالاستیک و دو لایه دیگر بصورت الاستیک خطی به منظور بررسی پاسخ های روسازی ناشی از عبور وسایل نقلیه بصورت المان نامحدود سه بعدی مدل گردیده است.
    لازم به ذکر است که این تحلیل بصورت dynamic implicit بوده و و در قسمت های نامحدود برای مش بندی از SWEEP و برای محدود ها STRUCTURE استفاده کردم.
    حالا اینکه در ماژول جاب یکبار پس از تعریف جاب و WRITE INPUT ساخته، در فایل inp، عبارت AC3D8 را به CIN3D8 تغییر داده و این فایل را بوسیله ی تعریف جاب دوم به نرم افزار ایمپوت کردم و به اررور خورده
    راه دوم اینکه وقتی فایل INP رو جای AC3D8 رو به CIN3D8 تغییر داده از تولبارز فایل INP رو ایمپورت کردم و در دوحالت به اررور های مختلفی برخورد کردم
    حال سوال بنده از خدمت شما این است که این دو روش بنظر تفاوتی ندارد ولی چرا اررورها متفاوت است؟
    سوال بعدی اررورهای پیش امده می باشد که ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
    1) SURFACE ASSEMBLY_BASE-1_bottom of base CANNOT HAVE A MIXTURE OF ACOUSTIC AND NON-ACOUSTIC UNDERLYING ELEMENTS
    2) THE MASTER SURFACE ASSEMBLY_HMA-1_top of HMA DOES NOT EXIST.( ماژول اینترکشن را چک کرده و با استفاده از SURFACE-SURFACE انجام دادم)
    3) No bulk modulus is defined for acoustic element 1501 instance base-1. All acoustic elements must have nonzero bulk modulus defined using *material and *acoustic medium.
    4) Initialization of acoustic element material point data for element 1501 has failed because no bulk modulus exists for thiselement.

    مرسی

    پاسخ
    1. 3.1

      یونس سروری

      تفاوتی در دو روش وجود نداره و هر دو روش یکسان عمل میکنه
      در خصوص خطاها هم به نظر میرسه اشتباهات زیادی در مدلسازی هندسیتون وجود داره از جمله عدم تعریف خواص مکانیکی صحیح و یا انتخاب دقیق سطوح تماسی

      پاسخ
  4. 4

    سمیرا

    سلام
    وقت بخیر
    1) دلیل عدم توزیع تنش و تولید پیاز تنش در لایه های زیرین چیه؟ ( درمدل 3 لایه ای که لایه ی اول ویسکوالاستیک و دو لایه ی دیگر الاستیک خطی می باشند، تنش در لایه ی رویی فقط در زیر محل عبور بار تغییر رنگ میده و در لایه های دیگر هم کاملا تک رنگ می باشد در حالیکه در واقعیت باید تنش ها در سطوح مختلفی ایجاد شوندو در دو لایه دیگر تغییر رنگ ها دیده شوند. )
    2) وقتی در ماژول استپ، گزینه ی nlgeom را خاموش می کنم بار تا وسط مدل اعمال میشود و تا انتها عبور نمیکند ولی وقتی روشن میکنم تا انتها عبور می کند و کرنش ها بصورت لگاریتمی بدست می آید و این لگاریتمی بودن به جهت مقایسه با نرم افزار مشکل ساز می شود.
    سپاس از وقت و توجهتون

    پاسخ
    1. 4.1

      یونس سروری

      سلام
      1 – این موضوع ممکنه به المانی که استفاده می‎کنید مربوط بشه؛ مثلاً المان‎های مثلثی خطی میدان تنش و کرنش ثابتی دارند (این موضوع به Formulation المان ربط پیدا میکنه). عوامل دیگری هم میتونن دخیل باشن، به شکل کلی بدون دیدن مسئله نظر قطعی نمیدم
      2- فعال/غیرفعال بودن این گزینه به ماهیت مسئله شما مربوط میشه و خودتون باید تشخیص بدهید، اگر مسئله شما Large Deformation باشه باید این حالت را فعال کنید

      بعنوان یک تذکر هم خدمتتون عرض کنم سؤالاتی که پرسیدید به موضوع پست ارتباطی نداشت، سعی کنید در یک پست نزدیک از لحاظ موضوعی سؤال را مطرح کنید که نظم سایت حفظ بشه و سایر دوستان هم قادر به استفاده مناسب از سؤال و جوابها باشند

      موفق باشید . . .

      پاسخ
  5. 5

    سامان

    سلام
    دارم یه خط لوله طویل تحت فشار داخلی رو مدل میکنم که واسه طویل بودنش از INFINITE ELEMENTS استفاده کردم. لوله رو کشیدم و دو انتهای اون رو با پارتیشن جدا کردم تا بشه مش نیمه بی نهایت زد. روش حل رو استاتیک انتخاب کردم. چند تا سوال واسم پیش اومده:
    1- LOAD رو فقط باید به قسمت FINITE مدل اعمال کنم؟
    2- واسه شرایط مرزی چگونه باید اعمالشون کنم؟ به قسمت FINITE یا قسمت INFINITE؟
    3- این خطا رو هم حین ران گرفتن میبینم:Error in job Job-1: THE FACE S5 IS NOT VALID FOR THE UNDERLYING ELEMENT 1 INSTANCE
    ممنون

    پاسخ
    1. 5.1

      یونس سروری

      سلام
      در مقالاتی که منتشر شده سرچ کنید؛ من بدون درک دقیق مسئله نظر نمیدم

      موفق باشید . . .

      پاسخ
      1. 5.1.1

        سامان

        سلام
        متریال و سکشن قسمت infinite با finite متفاوته؟

        پاسخ
        1. 5.1.1.1

          یونس سروری

          میتونید متفاوت تعریف کنید

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرجع آموزش نرم‌افزارهای مکانیک می باشد و بازنشر مطالب فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع ( ) بلامانع است.