درباره نویسنده

یونس سروری

کارشناس ارشد مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان - مدیر بخش شبیه سازی و اجزا محدود - رزومه

احتمالا مایل به بررسی این مطالب نیز هستید

8 نظر

  1. 1

    Arabi

    سلام و عرض ادب
    ضمن تشکر از مطالب موجود در سایت،در خصوص interactionسوالی داشتم.بنده یک بادبند کمانش ناپذیر را مدل کردم که تشکیل شده است از یک هسته فولادی، بتن دور آن بدون چسبندگی و استحکاک و یک غلاف فلزی دور آن.اما سوال این است که این سه قطعه به چه صورت بایستی اندر کنش داشته باشند به طوری که بتن هیچگونه تماسی با هسته فلزی نداشته باشد و غلاف با بتن کار کند و فقط در زمانی که هسته فلزی میخواهد کمانش کند ترکیب غلاف و بتن وارد عمل شود؟ ممنون از راهنمایی که میفرمائید.

    پاسخ
    1. 1.1

      یونس سروری

      سلام
      بدون دیدن مسئله و درک صحیح از تمام جوانب آن اظهار نظر نمی‎کنم
      در ضمن واژه اصطکاک صحیحه؛ نه “استحکاک”

      موفق باشید . . .

      پاسخ
  2. 2

    abbas

    با سلام
    در قسمتی از یک تیر یک سر آزاد که تحت بار چرخه ای قرار دارد از یک اتصال شامل تعداد زیادی پیچ پیش تنیده و پلیت استفاده کردم. از general contact استفاده کردم. وقتی ضریب اصطکاک را 0.1 دادم تا نزدیکی 1% رادیان تحلیل جلو رفت و سپس با کوچک شدن نموها به نوعی تحلیل متوقف شد یعنی نموها آنقدر کوچک شد که در طول یک روز کامل پیشرفتی نداشت البته اخطاری هم توسط برنامه داده نشد. بعد ضریب اصطکاک را به ترتیب یک مرتبه 0.18 و مرتبه دیگر 0.2 دادم. تحلیل تا نزدیک 2% رادیان جلو رفت و مجدداً به همان شکل تحلیل تقریباً متوقف شد. سپس ضریب اصطکاک را 0.35 دادم و تحلیل تا انتها انجام شد. با توجه به اینکه مجاز هستم ضریب اصطکاک را از 0.2 تا 0.5 در نظر بگیرم آیا می توانم از این تحلیل ها نتیجه بگیرم ضریب اصطکاک در ابتدا کافی نبوده است؟ (به عنوان یک نتیجه از این تحلیل ها)
    یا اینکه برای عدم کفایت ضریب اصطکاک نشانه های دیگری باید وجود داشته باشد؟
    با تشکر از شما

    پاسخ
    1. 2.1

      یونس سروری

      سلام
      کافی نبودن ضریب اصطکاک چه مفهومی داره؟

      پاسخ
  3. 3

    abbas

    سلام
    منظورم این است که احتمالاً اتصال دچار لغزش و حرکت می شود و برای همین شاید در ضرایب اصطکاک پایین همگرا نمی شود. چون قطر سوراخ پیچ ها از قطر پیچ بزرگتر است. همچنین مطابق آیین نامه ها یا کتب طراحی مجاز هستیم ضریب اصطکاک را تا 0.5 در نظر بگیریم منتها بایستی در مسایل عملی شرایط آن را ایجاد کنیم.
    البته من هنوز در آباکوس مبتدی هستم و از اینکه در تحلیل هایم با ضرایب اصطکاک پایین به نتیجه نرسیدم و با ضریب بزرگتر نتیجه گرفتم اینطور استنباط کردم که شاید نیروی وارد بر اتصال زیاد است و در ضرایب پایین اتصال را دچار لغزش می کند و به همین دلیل همگرایی انجام نمی شود.
    با تشکر

    پاسخ
    1. 3.1

      یونس سروری

      ببینید به نظر من شما دارید برعکس عمل می‎کنید
      ما در اجزای محدود به دنبال این هستیم که یک پدیده فیزیکی را با ساده‎سازیهای معقول مدل کنیم
      نمیشه گفت چون افزایش ضریب اصطکاک باعث همگرایی شده پس ضریب را بدون دلیل بالا ببریم
      اون رنج از عدد هم قطعا تحت یک شرایط خاص بیان شده، اینجوری نیست که هر جا خواستید از 0.5 استفاده کنید تا سریعتر به جواب برسید
      شما باید ببینید که فیزیک مسئله به چه ترتیبی هست؛ چه عددی باید استفاده بشه
      اونوقت میشه برای همگرایی راهکارهای دیگری را هم پیشنهاد داد
      در کل من نظر دقیقی ندارم چون فیزیک مسئله شما به شکل کامل برای من روشن نیست

      موفق باشید . . .

      پاسخ
  4. 4

    abbas

    با سلام مجدد
    ضمن تشکر از شما بابت فرصتی که برای پاسخگویی میگذارید.
    من چون در دو مقاله که از science direct گرفتم و مدلسازی در آنها به نوعی شبیه مدل من بود دیدم که ضریب اصطکاک را 0.45 در نظر گرفته اند و تصور کردم میتوانم دلیلی برای استفاده از این ضریب بالا پیدا کنم.
    ممنونم و خسته نباشید

    پاسخ
    1. 4.1

      یونس سروری

      بهرحال باید توجیه مناسبی وجود داشته باشه؛ به نظرم صرف همگرایی نمیتونه معیاری برای انتخاب ضریب اصطکاک باشه
      تمام سعی ما در شبیه‎سازی اینه که به کلیات و فیزیک مسئله خللی وارد نشه

      مانا و برقرار باشید . . .

      پاسخ

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرجع آموزش نرم‌افزارهای مکانیک می باشد و بازنشر مطالب فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع ( ) بلامانع است.