درباره نویسنده

یونس سروری

کارشناس ارشد مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان - مدیر بخش شبیه سازی و اجزا محدود - رزومه

احتمالا مایل به بررسی این مطالب نیز هستید

26 نظر

  1. 1

    نقی زاده

    سلام .برای تحلیل ضربه در کامپوزیت با معیار هشین باید جسم هدف را shell یا solid مدل کرد؟. ( با توجه به اینکه باید experimental هم انجام دهم و با اباکوس مقایسه کنم) . وقتی هم که با solid مدل میکنم حل خطا میدهد ایا باید کد نویسی کنم تا خطا ندهد و کد ان چیست ؟

    پاسخ
    1. 1.1

      یونس سروری

      درود بر شما
      اگر مقدار ضخامت در قطعه شما از سایر ابعاد موجود کوچکتره (معمولا نسبت کمتر از 0.1) میتونید از تئوری shell استفاده کنید
      معیار آسیب Hashin به شکل پیش فرض در نرم افزار تعبیه شده، در صورتی که قصد modify کردن این مدل را داشته باشید باید از UMAT (آشنایی با UMAT) استفاده کنید
      اما اگر بهبهود و اصلاحی در کار نیست، پیش فرض موجود جوابگو خواهد بود، در نتیجه باید از ضرایبی که وارد کردید مطمئن بشید. در زمینه damage شما نیاز دارید نحوه رشد آسیب را هم به نرم افزار معرفی کنید
      مانا و برقرار باشید . . .

      پاسخ
  2. 2

    باقرپور

    سلام
    تنش تسلیم رو چجوری وارد کنم؟؟؟(گفتید 300)
    و اون -200 رو که تو پنجره edit predefined filed یعنی چی؟

    پاسخ
    1. 2.1

      یونس سروری

      سلام
      برای وارد کردن خواص مکانیکی میتونید به این آموزش مراجعه کنید
      اون عدد هم سرعت میله ست که به صفحه صلب برخورد می‎کنه

      پاسخ
  3. 3

    باقرپور

    جسم صلب من وارد اسمبلی نمشه میگه باید تغییرش بدی به شل از منوی شیپ

    پاسخ
    1. 3.1

      یونس سروری

      دوست عزیز برای تعریف جسم صلب از حالت shell استفاده کنید (3D –> discrete rigid –> shell –> planar)

      پاسخ
  4. 4

    حسن

    با سلام
    تمامی مسائل حل شده حوزه برخود و ضربه در آباکوس معطوف شده به برخورد جسم اول به جسم ساکن دوم برخورد بدست آورن تغییر شکل جسم ساکن دوم.
    بنده قصد دارم ضربه وارده به یک پرتابه از سوی لانچر پرتاب کننده آن را مدلسازی کرده و سپس کانتور تنش و تغییر شکل پرتابه را بدست بیارم (مثل شکلیک شدن گلوله توسط تفنگ). ولی دقیقا نمیدونم که چه شرایطی را باید در مدلسازی و در ماژول های آباکوس اعمال کنم. آیا لازمه که لانچر هم مدل بشه یا می توان صرفا با تعریف کردن یک سری شرایط اولیه ای (مثل سرع و شتاب پرتابه) مسئله را شبیه سازی کرد؟
    لطفا راهنمایی فرمایید. با تشکر

    پاسخ
    1. 4.1

      یونس سروری

      سلام
      دوست عزیز اصول مطرح شده هیچ فرقی با هم ندارد، این بستگی به دید شما داره که بتونید به شبیه سازی یک مسئله بپردازید
      بیشتر مثال‎های آموزشی حوزه برخورد به آشنایی با شرایط اولیه و همچنین تعریف خواص برخورد معطوف میشه
      قرار نیست در اجزای محدود هر چیزی که در عالم واقعیت وجود داره شما مدل کنید، بسیاری از موارد همانطور که خودتون اشاره کردید به کمک شرایط مرزی و اولیه مناسب قابل تعریفه
      این مثال را مطالعه کنید (تحلیل برخورد توپ با صفحه)؛ شرایط اولیه به شکل سرعت در لحظه صفر برای توپ تعریف شده
      و یا این مثال (تحلیل Explicit برخورد در آباکوس)
      همه مسائل حوزه برخورد و ضربه وضعیت مشابهی دارند، این دید شما در یک تحلیل و ایجاد شرایط مرزی و بارگذاری مناسبه که میتونه منجر به یک تحلیل دقیق بشه
      فراموش نکنید در اجزای محدود کاری غیر از حل معادلات ریاضی حاکم بر یک مسئله فیزیکی انجام نمیشه (به روش عددی)

      موفق باشید . . .

      پاسخ
      1. 4.1.1

        حسن

        با سلام مجدد
        صحبت شما کاملا صحیح است. شرایط اولیه کاملا مهم هستند. ولی در مسائلی که من خودم بیشتر در حوزه و ضربه برخورد دیدم نیاز به دو جسم برای وقوع پدیده ضربه داریم (با استفاده از قید general contact خود نرم افزار وقوع پدیده ضربه را تشخیص می دهد). حال چطور می توان بدون داشتن و مدل کردن شرایط لانچر (پرتاب کننده یا همان ضربه زننده در این مسئله) و تنها با داشتن شرایط اولیه پرتابه (مثل شتاب، دما، سرعت)، پدیده ضربه را مدل کرده و اثر تنش های وارده به سازه را مشاهده کنیم؟
        مثلا ابتدا تفاوت سرعت ناشی از برخورد را محاسبه کرده و در step 1 شرایط اولیه پرتابه را با سرعت صفر و در step 2 شرایط ثانویه پس از برخورد سرعت خیلی بالا را وارد کنیم و طول حل را یک زمان خیلی کوتاه مثل 0.0001 ثانیه وارد کنیم؟
        این روند حل به نظر صحیح می رسد؟
        با تشکر

        پاسخ
        1. 4.1.1.1

          یونس سروری

          فکر می‎کنم توضیحاتی که قبلاً دادم کاملاً واضح و گویا بوده
          بدون دیدن مسئله نظری نمیدم چون از نظر من اینکار غیر کارشناسیه

  5. 5

    حسن

    بله کاملا درست می فرمایید. از چه طریقی صورت مسئله را می توانم در میان بگذارم؟

    پاسخ
    1. 5.1

      یونس سروری

      ببینید دوست عزیز بخش پرسش و پاسخ برای بحث پیرامون پست های سایت و یا رفع اشکال در خصوص مثالهای آموزشیه
      خیلی از موارد دوستان در یک بحث نیاز به کمک دارند، بنده هم در حد توان سعی میکنم راهنماییشون کنم، سرنخ اولیه را بهشون بدم
      برخی از دوستان به اشتباه یک مسئله کامل را مطرح می‎کنند و انتظار دارن بنده مدلسازی کنم و اشکال کار را براشون رفع کنم، برخی نظرات را بخونید خودتون متوجه میشید
      خیر
      بنده فقط پاسخگوی سؤالات در چارچوب مشخص از نظر خودم هستم، نه حل پروژه

      پاسخ
  6. 6

    کمال

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    ممنون از مطالب مفیدتون
    من برخورد سرعت پایین گلوله به یک پنل کامپوزیتی رو تو آباکوس مدل کردم
    متنها فقط اولیه سرعت برخود رو میدونم (4.5 متر بر ثانیه) اما تغییراتش رو ندارم (گلوله برخورد کننده صلب هستش)
    بر همین اساس هنگام اعمال شرایط مرزی amplitude سرعت رو نمیدونم چطوری وارد کنم
    نتایج تست ازمایشگاهی رو هم ندارم که از روی تاریخچه نیرو یا خود سرعت بتونم اعمال کنم
    در واقع اینجوری خدمت شما بگم که فقط سرعت اولیه برخورد رو میدونم
    بنظر شما چه راه حلی رو باید انتخاب کنم
    ممنون از وقتی که میگذراید

    پاسخ
    1. 6.1

      یونس سروری

      سلام
      ممنونم از حسن توجهتون
      متوجه منظورتون نمیشم
      به کمک Predefined Field قادر به تعریف سرعت در لحظه برخورد خواهید بود که در این مثال هم از این روش استفاده شده
      در این مثال هم سرعت اولیه برخورد مشخص بوده
      مشکل کجاست؟

      پاسخ
      1. 6.1.1

        کمال

        ممنون از پاسختون
        در مدل من اثر پارامتر های مختلف بر روی مقدار انرژی جذب شده توسط ورق مدلسازی می شود. مدل به
        صورت دینامیکی و با حلگر Dynamic Explicit تحت بازه زمانی 0.01 ثانیه صورت می پذیرد و طی آن یک
        گلوله صلب با شعاع و وزن تعیین شده، با یک سرعت اولیه به طرف یک ورق کامپوزیت 4 لایه با جهات
        الیاف مختلف، رها می شود و گلوله پس از برخورد با ورق به طرف بالا حرکت می کند
        گلوله وقتی که به پنل برخورد میکنه سرعتش کاهش پیدامیکنه تا به صفر برسه و در جهت عکس سرعت میگیره تا تماسش با پنل قطع بشه. آیا من باید این تغییرات سرعت رو در امپلیتیود سرعت (شرط مرزی در استپ 1) وارد کنم
        یا فقط کافیه سرعت برخورد رو بدم و اباکوس خودش برمبنای خواص پنل و پرتابه مسئله رو حل میکنه

        پاسخ
        1. 6.1.1.1

          یونس سروری

          اگر خواص پنل را به درستی وارد کرده باشید که امکان در نظر گرفتن این خاصیت وجود داشته باشه مشکلی نیست
          آباکوس این عمل را انجام میده
          ولی باید زمان حل را با دقت وارد کنید
          فراموش نکنید زمان در حلگر Explicit معنی واقعی خودش را پیدا میکنه

          موفق باشید . . .

  7. 7

    Arabi

    سلام،تمرینهایی که در سایت گذاشته شده جهت استفاده افرادی است که به صورت حرفه ای با این نرم افزار کار میکنند. و قابل استفاده برای کسانی که آماتور هستند نیست. در صورتیکه قصد آموزش دارید بایستی روش تغییر کند.در تمرین اخیر intraction , step , load فهم نیست. البته از نظر این حقیر.

    پاسخ
    1. 7.1

      یونس سروری

      سلام

      ببینید دوست عزیز هدف و روند کاری بنده آموزش از طریق مثال نیست چون معتقدم اون روش فقط به یک درک سطحی منجر میشه؛ به نحوی که کاربر به خوبی از عهده حل اون مثال خاص برمیاد ولی برای شروع یک مسئله جدید اصلا اطلاعاتی نداره
      از ابتدا هم بنا را بر آموزش دقیق و مفهومی قرار دادم، اگر دقت بفرمایید مطالب آموزشی اجزای محدود از مقدماتی تا پیشرفته (سرفصلها با مقطع کارشناسی ارشد تطبیق داره) هم به موازات بحث آموزش آباکوس قرار داده شده تا از شما تنها یک کاربر آباکوس نسازه، به شما ایده بده تا خودتون بتونید ابتکار عمل را دست بگیرید
      در خصوص آباکوس باید خدمتتون عرض کنم که پست‎هایی که بنده قرار می‎دهم از آموزش‎های بسیار ابتدایی و کاربردی تا مباحث پیشرفته را پوشش میده؛ مثال‎ها برای تثبیت یادگیری هستند، نه آموزش از صفر مطلق
      بنده انتظار دارم شما که این مثال را دیدید و بحث برخورد را متوجه نشدید به چندین مثال در حوزه ضربه و برخورد که در سایت وجود داره هم مراجعه کنید، قطعا هم پاسخ سؤالتون را دریافت خواهید کرد و هم نکته جدیدی به آموخته‎های قبلیتون اضافه میشه
      در تمامی مثال‎هایی که حل شده بنده نوع حلگر را توضیح دادم، مثلا در این مثال گفتم حلگر Explicit با بازه زمانی 10e-5 ثانیه؛ من انتظار دارم کسی که قراره در آینده صفت مهندس را یدک بکشه و آموزش یک نرم‎افزار تخصصی را شروع کرده بتونه یک استپ Explicit ساده تعریف کنه !
      یا در ماژول Interaction نوع تماس و خواص را به شکل کامل و با تصویر بیان کردم، انتظار دارم تشخیص بدید که نوک میله داره با صفحه برخورد میکنه نه بخش دیگری؛ توقع زیادی نیست
      بهر حال عقیده بنده اینه که شخص باید در سطح مناسبی با نرم‎افزار آشنا بشه، از اجزای محدود اطلاع داشته باشه و بعد بیاد سراغ مثال‎های آموزشی که آموخته‏‎هاش تثبیت بشه؛ اونوقت اگر نرم‎افزار با خطا مواجه شد خودش حرفی برای گفتن داره، راه حل برای رفعش پیشنهاد میده، صرفا یک کاربر نیست
      در مثال‎ها هم سعی شده طیف وسیعی از کاربران مدنظر قرار بگیرند؛ این کم لطفیه که بگیم مثال‎ها برای افراد آماتور مناسب نیست
      اگر منظورتون از آماتور کسیه که تازه آباکوس را نصب کرده بله؛ انتقادتون وارده. هر چند که مطمئناً اگر همون فرد هم با روند سایت پیش بره حرفه‎ای خواهد شد
      اگر کسی قراره یک نرم‎افزار را به شکل حرفه‎ای فرا بگیره راهش همینه، چالش داشته باشه، خودش به Documentation مراجعه کنه، دلیل را بفهمه، کاربرد یک موضوع و گزینه را یاد بگیره
      این روش از شخص یک متخصص در زمینه نرم‎افزار میسازه، نه جویدن لقمه و قرار دادنش در دهان شخص

      نکته پایانی : اجزای محدود را فرا بگیرید، مفاهیم را درک کنید، با نرم افزار آباکوس آشنا بشید و در گام آخر از آن بعنوان یک ابزار قدرتمند و در عین حال لذتبخش استفاده کنید (همین خطی مشی که در سایت پیاده شده)؛ اگر مسیر را وارونه برید فقط خودتون اذیت میشید

      موفق باشید . . .

      پاسخ
      1. 7.1.1

        Arabi

        سلام ممنون از راهنمایی ارزنده شما
        بنده حدود یک سالی است با این نرم افزار در گیرم و تا حدودی مسلط شدم اما در بعضی از مدل ها و به خصوص مونتاژ دو یا چند قطعه، اندر کنش این قطعات برای من ملموس نیست و عموما مثالهایی که در اینترنت وجود دارد خیلی گویا نیست.در هر حال اگر هدف از این سایت آموزش این برنامه است بنظر بایستی گویاتر و ملموس تر باشد هر چند فرمایش شما هم در یادگیری این نرم افزار بی راه نیست ولی مثال ها بایستی یک روند آموزشی را دنبال نمایند.
        در هر حال موفق باشید.

        پاسخ
        1. 7.1.1.1

          یونس سروری

          موفق باشید . . .

  8. 8

    فرهاد

    با سلام
    من در نرم افزار آباکوس، برخورد ضربه را مدل کردم که در مرتبه اول ضربه با سرعت اولیه7متر برثانیه و در مرتبه دوم با سرعت 5متر بر ثانیه برخورد می کند ولی نرم افزار ضربه اول را به درستی مدل می کند ولی در ضربه دوم جواب های خیلی پرتی نشان می دهد و به جای جذب انرژی و کاهش آن، انرژی جنبشی افزایش یافته،آیا مدل سازی اشتباه است؟

    پاسخ
    1. 8.1

      یونس سروری

      سلام
      در حلگر Explicit میتونید از روی مقایسه انرژی‎های داخلی و Artificial به صحت حل پی ببرید

      پاسخ
  9. 9

    سینا

    با سلام و خسته نباشید من پایان نامم روی برخورد و تحلیل انرژی ناشی از برخورد شاسی خودرو با جسم صلب مثله تیر برق از روبرو هستش حالا موردی که باهاش مواجه شدم اینه که وقتی که شاسی رو با سرعت حرکت میدم به سمت تیربرق ثابت تحلیل انجام نمیشه و شاسی از داخل تیربرق عبور میکنه تمامی برهمکنشارو هم چک کردم درسته در حالیکه وقتی که شاسی رو ثابت در نظر می گیرم و تیربرق متحرک و فقط شرایط مرزی رو عوض میکنم تحلیل و تغییر فرم انجام میشه که به نظره خودم نتایج با اینکه حدودا منطقیه ولی در واقعیت باید تفاوت داشته باشه.
    حالا سوال من اینه که مشکله کاره من کجاس؟؟؟؟ آیا نمیشه جسم deformable(شاسی) رو متحرک و تیربرق رو ثابت(Rigid) در نظر گرفت.???
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    1. 9.1

      یونس سروری

      سلام
      به همین مثال دقت کنید؛ جسم deformable متحرک و جسم صلب ثابته
      احتمالاً در تعریف برخورد دقت کافی را نداشته‎اید
      میتونید از General Contact استفاده کنید

      موفق باشید . . .

      پاسخ
      1. 9.1.1

        سینا

        با سلام مجدد. ممنونم مثال کاربردیتون تونست کمکم کنه و مشکلم حل شد ممنونم.

        پاسخ
        1. 9.1.1.1

          یونس سروری

          سلام
          خوشحالم که این آموزش برای شما مفید بوده

          موفق باشید . . .

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرجع آموزش نرم‌افزارهای مکانیک می باشد و بازنشر مطالب فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع ( ) بلامانع است.